Wyścig zbrojeń w RSMP

Fiesta R5 fot. www.rajdy.v10.pl

Sezon RMSP rusza już na niecałe 3 tygodnie. Pierwszym rajdem otwierającym ten cykl będzie Rajd Arłamów ustalony na 06 – 08 marzec 2014. Rok 2014 będzie rokiem przełomowym w polskich rajdach samochodowych gdyż regularnie nie będzie startował na pewno Kajetan Kajetanowicz, który skupia się na Mistrzostwach Europy a zatem od czterech lat kto inny zdobędzie tytuł Mistrza Polski pytanie tylko brzmi KTO ?!. Kandydatów i chętnych do tego tytułu nie brakuje a sprzęt w jaki się zbroją zawodnicy będzie na pewno przełomowy dla polskich rajdów.

Postaram się przedstawić kandydatów do tytułu Mistrz Polski 2014 oraz ich nowe bronie rajdowe na ten sezon:

1. Tomasz Czopik (Czoper) Mistrz Polski z 2003r. ostatnio nabył Skodę Fabię S2000 gdzie po testach wypowiedział się, że N-ki nie chce nigdy więcej widzieć ani jechać. Zakochał się w Fabii i był pod wrażeniem jak auto skręca hamuje i jeździ. Czoper na pewno będzie bardzo szybki na trasach i będzie liczył się w walce o tytuł moim zdaniem, ponieważ w N-ce notował czasy w pierwszej piątce i udowodnił po przerwie, że nie zapomniał jak się jeździ a z nową bronią będzie mu łatwiej osiągnąć cel.

2. Drugim bardzo dobrym zawodnikiem jest Maciej Rzeźnik, który w roku 2013 wywalczył tytuł V-ce Mistrza Polski. Maciej przesiada się z Peugeota S2000 do Forda Fiesty R5 oraz wraz z Szymonem Kornickim będzie startował w rundach Mistrzostw Świata Fordem Fiesta R2 co na pewno pozwoli zdobyć mu jeszcze więcej doświadczenia rajdowego i podniesie jego umiejętności.

3. Trzecim piekielnie szybkim zawodnikiem jest Wojtek Chuchała (Siemanko), który traci kontrakt z zespołem Subaru Rally Poland i póki co nie wiadomo co będzie jeszcze z tym zawodnikiem. Siemanko wypowiada się, że na 99% ma już budżet zapięty i będzie jeździł w RSMP jednak nie podaje więcej szczegółów. Trzymam kciuki za Wojtka i jestem ciekaw co wykombinuje i jaką pokaże swoją nową broń jak i pilota.

4. Tomasz Kuchar pozostaje wierny swojemu Peugeotowi S2000 i właśnie tą rajdówką będzie walczył w sezonie 2014. Kuchar praktycznie nic nie zmienia na nowy sezon poza trochę innym obklejeniem swojego Peugeota. Kuchar dalej będzie pilotował także Lopez czyli Daniel Dymurski.

5. Łukasz Habaj pozostaje także wierny swojemu Mitsubishi Lancer Evo IX R4 bo jak sam komentuje drzemię w tym aucie jeszcze potencjał i da się szybciej nim jeździć. Pojawiły się plotki iż Habaj także prawdopodobnie przesiądzie się do auta typu R5 ale Łukasz potwierdził, że zostaje w swoim Mitsubishi.

6. Maciej Oleksowicz oczywiście zamienia swoją rajdówkę podobnie jak Maciej Rzeźnik z Peugeota S2000  na Forda Fiestę R5, którą podczas testów już delikatnie obija, ale jak sam stwierdził po wypadnięciu z trasy podczas testów nowa broń to twarda sztuka i rajdówce nic się nie stało. Powodzenia Maciej na trasach rajdowych w Polsce oraz życzę Ci abyś lepsze czasy osiągał w nowej broni niż te w Peugeocie.

7. Bracia Bębenkowie prawdopodobnie znów zaliczą roczną przerwę w RSMP. Szkoda, gdyż jeździli bardzo dobrze jednak 7 miejsce w klasyfikacji rocznej RSMP to może nie rewelacyjny wynik ale nadal dobry. Kto wie, może przerwa roczna dobrze zrobi braciom i w sezonie 2015 uzbierają budżet także na auto z serii R5 i powrócą do rywalizacji. Tego osobiście im życzę!

8. Jarosław Kołtun skorzysta z Fiesty R5 z stajni C-Rally, jednak ten zawodnik dopiero ustala kalendarz swoich startów w nowym sezonie oraz planuje zaliczyć także parę rund w WRC. Pewno jest jedno, że regularnie na pewno nie będzie startował w RSMP.

9. Sporym zaskoczeniem dla mnie jest przesiadka Tomka Kasperczyka z Fabii R2 do Fiesty R5, która także należy do stajni C-Rally. Jestem ciekaw co będzie Tomek pokazywał tym samochodem w RSMP bo pazur do walki na pewno ten zawodnik ma jednak boję się trochę jeszcze o jego umiejętności rajdowe ale zobaczymy co to będzie.

Skoro wspomniałem o stajni C-Rally to jest to akademia póki co składająca się z czterech zawodników : Michał Sołowow ( Fiesta WRC) , Radosław Raczkowski ( Citroen DS3), Jarosław Kołtun ( Fiesta R5) oraz Tomek Kasperczyk ( Fiesta R5). Wspomniałem, że akademie tworzą „póki co” czterej kierowcy, jednak szef tej akademii Krzysztof Oborski powiada, że lista zawodników tej akademii może się jeszcze rozszerzyć.

Z nowości zawodników, którzy pojawią się na trasach RSMP w 2014 roku i którzy będą się liczyć w walce o tytuł Mistrza Polski na pewno trzeba wymienić:

10. Dominykas Butvilas ( 25 letni Litwin), który zastępuje miejsce Wojtka Chuchały w Subaru Poland Rally Team a jego pilotem będzie Kamil Heller, który będzie dyktował po angielsku Litwinowi 🙂 Ten młody Litewski zawodnik w ubiegłym sezonie zdobył tytuł mistrza swojego kraju w Mitsubishi Lancer Evo X R4 oraz jego dużym osiągnięciem było zameldowanie się na 11 miejscu w klasyfikacji generalnej w 70 Rajdzie Polski i pierwszym miejscu tego rajdu wśród kierowców z serii ERC Production Cup. Zawodnik zapewne bardzo groźny na szutrach, gdyż w Litwie tylko takie są drogi a cykl RSMP składa się w tym sezonie wyłącznie z rund asfaltowych zatem jestem bardzo ciekaw jak ten młody zawodnik poradzi sobie na trasach rajdowych w Polsce oraz jak będzie układać się mu współpraca z naszym doskonałym pilotem Kamilem Hellerem.

11. Ostatnim zawodnikiem, który może coś pokazać w RMSP to Michał Kościuszko, który jednak póki co boryka się z problemami zdrowotnymi a dokładnie z urazem kręgosłupa jakiego nabawił się podczas Rajdu Niemiec o ile dobrze pamiętam. Sam Michał póki co nie wie kiedy powróci do ścigania i jak podkreśla póki co priorytetem jest zdrowie.

Podsumowując: w sezonie 2014 możliwe jest, że zobaczymy cztery samochody typu R5 (Rzeźnik, Oleksowicz, Kołtun, Kasperczyk) , dwa auta S2000 (Kuchar, Czopik), dwa auta z serii R4 (Habaj, Butvilas) oraz nie znamy jeszcze planów Wojtka Chuchały oraz czy Michał Kościuszko wróci do RSMP co sprawia, że walka o tytuł zapowiada się iście ciekawie jak za dawnych lat a jak od czasu do czasu wpadnie jeszcze Kajto na trasy to już w ogóle będzie pięknie a możliwe się tak się stanie już podczas pierwszej rundy RMSP czyli Rajdu Arłamów, gdyż Kajto miał startować w Rally Sibiu (Rumunia III rundzie Mistrzostw Europy), jednak rajd został odwołany a następna runde ME jest dopiero końcem marca w Grecji zatem super by było jakby nasz 4-krotny Mistrz Polski pojawił się w Arłamowie i to Fordem Fiestą R5!

Już nie mogę się doczekać kiedy ruszy w pełni sezon rajdowy w Polsce! Ciekaw jestem co jeszcze wymyślą zawodnicy z osiek, którzy walczyli także w RMSP (mowa o Janku Chmielewskim czy Łukaszu Gwiaździe, którzy jeździli Citroenem DS3 gdzie Janek ośką zajął doskonałe 9 miejsce w klasyfikacji rocznej RSMP ).Póki co jedynym pewnym zawodnikiem, który pozostanie w Citroenie DS3 jest Radosław Raczkowski. Wszystko okaże się już za niecałe 3 tygodnie podczas Rajdu Arłamów. Również nie możecie się już doczekać?

Poniżej parę filmów z testów Fiesty R5 naszych zawodników:

http://www.youtube.com/watch?v=GZN2faEODGU Maciej Rzeźnik

http://www.youtube.com/watch?v=KwPR8Rqm9eg Maciej Oleksowicz

http://www.youtube.com/watch?v=yLtDwjHkTq8 Przygoda Oleksowicza

Autor: Marlej

Świr na punkcie rajdów samochodowych oraz motoryzacji. Rajdy są dla mnie jak codzienny chleb i gdy nie poczytam choć przez jeden dzień jakiejś nowości rajdowej to choruję. Aktualnie jestem amatorskim pilotem rajdowym oraz zwykłym kierowcom w moim wypieszczonym samochodzie czyli Hondzie Civic VI gen.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *