Zabójcza GRUPA B

aUDI s1 FOT. Audi S1

Dziś mamy niedzielę a więc czas sielanki i odpoczynku 🙂 korzystając z chwili wolnego przed pracą zapraszam do obejrzenia fenomenalnej a zarazem śmiertelnej Grupy B w rajdach samochodów, gdzie zawodnicy musieli traktować kibiców jako drzewa, w które nie chcieli uderzyć a kibice zostawali bohaterami gdy dotknęli ręką pędzącej rajdówki. Po tym krótkim wstępie łatwo się domyślić, że poziom bezpieczeństwa w ogóle nie istniał a dodatkowo producenci samochodowi starali się jak najbardziej ponaginać przepisy FIA dotyczące bezpieczeństwa a wszystko działo się za sprawą popularności tego sportu gdzie w latach 80-tych rajdy samochodowe były bardziej popularne niż Formuła 1. Rajdówki w tamtych czasach od 0 do 100km/h rozpędzały się w mniej niż 3 sekundy i dysponowały mocą przynajmniej 450KM. Takie osiągi były możliwe dzięki lekkim konstrukcją rajdówek, które przeważnie były wykonane z kevlaru. Śmiertelną grupę B zapoczątkowało Audi ze swoim legendarnym modelem Quattro, które na początku tej grupy było bezkonkurencyjne. Później dołączyła Lancia 037 Rally, która pomimo napędu na tylnią oś dysponowała większą mocą silnika i dużo lżejszą konstrukcją co przyczyniło się do wygrania kategorii producentów w 1983r. Rok później zadebiutował Peugeot 205, który dysponował napędem na cztery koła i mocą 450KM. Rok 1985 to już istne szaleństwo wśród producentów, gdzie przepisy poszły w kąt a dla koncernów samochodowych liczyła się jak największa moc i najmniejsza waga oraz wygrywanie w rajdach a reszta nie miała znaczenia. W tym roku pojawił się jeszcze mocniejszy Peugeot 205 T16 E2 a Audi wystawiło swój kultowy model S1 natomiast Lancia przystąpiła do zmian swojego tylnonapędowego modelu. Do rywalizacji dołączył także Ford z modelem RS200 oraz Austin-Rover z modelem Metro 6R4. Brak jakikolwiek barier bezpieczeństwa przyczynił się do serii wielu śmiertelnych wypadków, jednak gdy w 1986r Henri Toivonen wraz z swoim pilotem Sergio Cresto podczas rajdu Korsyki zginęli na miejscu w płonącej rajdówce prezes FISA wydał zakaz startów samochodami Grupy B, który wszedł w życie w początku 1987 roku.

To był mój skrót grupy B, jednak zapraszam do nietuzinkowego filmu z tych lat, które zapewne lepiej i dobitniej przedstawi sytuacje jaka panowała w tamtych czasach! Przyjemnego oglądania w ten niedzielny dzień!

http://video.anyfiles.pl/Zab%C3%B3jcze+rajdy/Motoryzacja/video/95885#.UwEe2-W7jzk.facebook

Autor: Marlej

Świr na punkcie rajdów samochodowych oraz motoryzacji. Rajdy są dla mnie jak codzienny chleb i gdy nie poczytam choć przez jeden dzień jakiejś nowości rajdowej to choruję. Aktualnie jestem amatorskim pilotem rajdowym oraz zwykłym kierowcom w moim wypieszczonym samochodzie czyli Hondzie Civic VI gen.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *